آموزش 3D Max

آموزش 3D Max

آموزش 3D Max

آموزش 3D Max

آموزش 3D Max - تری دی مکس

مدل سازی شماره(2)

ساخت شکلهای توسعه یافته(Extended Primitive) مجموعه ای از شکلهای پیچیده و آماده است که می توانید بسادگی شکلهای ابتدایی داخل صحنه ها ایجاد نمایید. برای ساخت این نوع شکلها از پانلCreate یا منویCreate استفاده می کنیم.

داخل پانلCreate منوی این پانل را کلیک نموده و گزینهPrimitiveExtended را کلیک می کنید تا انواع شکلها زیر قسمتObject Type آشکار شوند. یا منویCreate را باز کرده و گزینهPrimitive Extended را اشاره نموده تا انواع شکلهای توسعه یافته را مشاهده نمایید.


ایجاد شی(Hedra) :

به کمک این نوع شی می توانید هرگونه اشیاء چند وجهی سه بعدی را داخل صحنه ایجاد نمایید نمونه های گوناگون ساخته شده از این شی را مشاهده می کنید.


ساخت شی Troas Knot

این گزینه لوله به هم پیچیده را خلق می کند.


ساخت شی Chamfer Box

این شی برای ساخت انواع مکعب ها و جعبه ها با گوشه های گرد پخ زده استفاده می کنیم.


ساخت شی Chamfercyl

از این شی برای ساخت استوانه ها با لبه های پخ زده و گرد استفاده می کنیم.


ساخت شی Oil Tank

از این شی برای ساخت استوانه ها با در پوش برآمده استفاده می کنیم. در شکل زیر نمونه هایی از این شی را مشاهده می کنید. این شکل مانند تانکرهای نفت می باشد.


ساخت شی Capsule

از این شی برای ساخت انواع اشیاء به شکل کپسول با درپوشهای چند وجهی استفاده می کنیم در شکل زیر نمونه هایی از این شی را مشاهده می کنید.


ساخت شی Spindle

از این شی برای ساخت اشیا به شکل فرفره یا استوانه با درپوش و ته پوش مخروطی استفاده می کنیم.


ساخت شی L-EXT

از این شی برای ساخت انواع اشیاء حجم یافته به شکلL استفاده می کنیم در شکل زیر نمونه ساخته شده را مشاهده کنید.


ساخت شی Gengcn

از این شی برای ساخت انواع اشیا به شکل چند ضلعی حجم یافته و منظم با لبه های هموار استفاده می کنیم.


ساخت شی C-EXT

از این شی برای ساخت انواع اشیا حجم یافته به شکلC استفاده می شود.


ساخت شی Ring Wave

از این شی برای ساخت حلقه ها استفاده می کنیم بخصوص حلقه ها با نواحی غیرمنظم درونی و لبه های بیرونی که امکان متحرک سازی آنها وجود دارد. در ضمن می توانید بزرگ شدن این نوع شی را متحرک سازی نمایید. در شکل زیر نمونه ای ساخته شده از این شی را مشاهده می کنید.


ساخت شی Prism

از این شی برای ساخت انواع شایا سه وجهی با اضلاع مستقل استفاده می کنیم.


ساخت شی Hose

شیHose یک شی انعطاف پذیر است که از آن برای ارتباط دادن دو شی دیگر استفاده می کنیم. آنگاه شیHose به حرکات دو شی دیگر واکنش نشان می دهد. این شی همانندSpring اما فاقد خصوصیات دینامیک است.


(تنظیم نرمالها و همواری اشیا(2

مشاهده و تغییر نرمالها :

هر بار کد شی جدیدی داخل صحنه ایجاد نمایید بطور خودکار نرمالها برای آن شی ایجاد می شوند اغلب اوقات رندر اشیا توسط همین نرمالهای پیش فرض بخوبی اجرا می شود اما گاهی مشکلاتی بوجود آمده یا لازم است تا نرمالهای اشیاء را دستکاری نمایید. نرمالهای غیرطبیعی در شی های وارده به محیط3DS MAX از برنامه های دیگر یا در اشیا مرکب تولید شده از طریق عملیات بولی ظاهر می شوند.

ساده ترین روش مشاهده نرمال های یک شی داخل دیدگاه در وضعیتShaded ( سایه زده) است پیکانهای نرمال های شی را مشاهده نمی کنید اما تأثیر نرمال ها بر سطوح سایه زده را بوضوح می بینید. اگر داخل و بیرون شی نامشخص باشد یا سوراخهایی ناخواسته در شی وجود داشته باشد پس مطمئن باشید که نرمالهای شی نادرست تنظیم شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد